Защо за работодателите е изгодно да назначават жени с деца
Снимка: Shutterstock
Ролята на работеща майка се смята за една от най-уязвимите – работодателите се опасяват, че тя няма да върши добре служебните си задължения поради чести отсъствия заради семейството. Често пъти и самата жена не се решава да продължи служебната си кариера, за да се отдаде на грижи за детето, но…
Вече има обосновани доказателства, че е далеч по-ценно да работите, отколкото да си останете вкъщи при хлапето.
Изследване на Harvard Business School, проведено в 24 страни, доказа категорично ползата и за децата на работещите майки – те, когато пораснат, са по-успешни в кариерата си, изграждат добри взаимоотношения и печелят повече от онези, чиито майки не работят. Това означава, че колкото повече социални модели вижда детето, толкова по-успешно е то.
Опровергава се и битуващото мнение, че служителите с малки деца не са пълноценни в работата си, защото вземат болнични; закъсняват, тъй като водят децата на градина или пък си тръгват по-рано, за да ги вземат от училище; че не са склонни да пътуват в командировка или че искат да работят на по-гъвкав график.
Според проучване, проведено по поръчка на Microsoft, 57% от шефовете смятат жените с деца за много по-ефективни служители в сравнение с бездетните им колеги.
При това 29% отчитат подобряване на работата на служителките си след раждането, а 35% - увеличаване на уменията им. В много страни вече се прилагат програми за подкрепа на работещите майка, например в Campbell Soup Company's Camden, N. J. и в много други компании има детски градини, за да могат техните служители с деца да посещават хлапетата си в работно време.
Как са свързани майчинството и работоспособността на жените?
1. Повишават способността си да се концентрират над няколко задачи едновременно: те трябва постоянно да мислят не само за професионалните ангажименти, но и за организацията на семейния бит, за обучението на детето, за спортните занимания и храненето.
И именно благодарение на децата си родителите се учат да се справят ефективно с няколко неща едновременно.
2. Постигат много за кратко време - Работещите майки най-вече на малки деца постоянно са преследвани от чувство за вина, защото са оставили детето в чужди ръце заради работата си.
Затова, когато се налага да се отделят от него, те не губят време за дълги паузи в работно време, за шопинг или други отлъчвания от службата, а се стремят да приключат възможно най-бързо задълженията си, за да се върнат при детето.
Това влияе на развиването на навика за управляване на времето, т. нар. „Time Management“ - процесът на организиране, планиране и разделяне на времето между различни дейности. Това дава възможност да работим по-умно, така че да постигнем повече в по-кратко време, включително на бързи обороти и под напрежение.
3. Наличието на няколко деца развива още един навик – за умело водене на преговори. В тази ситуация е необходимо постоянно да се намира компромисно решение между децата, всяко от което иска нещо за себе си.
Този опит е особено полезен при организиране на екипа - когато е нужно да се изграждат дейностите в него, да се търсят работещи варианти в патови ситуации. Вследствие на това жените с деца са по-добри в разрешаването на конфликти и трудни задачи.
4. Намирането на бавачка или друга помощничка в домакинството подобрява уменията за подбор на служители, помага за структуриране на изискванията към персонала, да се възлагат задачи и да се осъществява контрол за изпълнението им.
5. Няма спор, че децата помагат на жената ръководител да се отнася по-дипломатично към подчинените си – когато се налага по-меко, друг път – изискващо.
Жената с дете може и да закъснее за работа, но не може да каже: „О, извинявайте, успах се“, защото преди да стигне до офиса, тя вече е успяла да събуди, облече, нахрани и изпрати хлапето до детската градина.
Според изследване на PwC, в рамките на което били анкетирани 4000 специалисти от 75 страни, главният приоритет на поколението на милениалите, наричано още поколението Y, е стремежът към баланс между професионалните задължения и личния живот. А сред главните характеристики на тези служители е желанието да получат „всичко веднага“.
За милениалите (родени между началото на 80-те и средата на 90-те, според учените), е важна самореализацията, творческата атмосфера и нестандартните задачи. Затова и работата с млад екип изисква да са постоянно в час с тенденциите в обществото, както и общуването с тийнейджъри.
Съвременните технологии им позволяват да съвместяват, комбинират и балансират между бизнес, семейни задължения и личен живот. Но помощ оказва и умението да вземат бързо решения, тъй като често възникват непредвидени и непланирани ситуации.
Майките, които са и шефове или мениджъри на екипи, се стремят да организират работата на колегите си максимално ефективно, така че да не е необходимо лично присъствие през цялото време.
След появата на детето много жени търсят варианти за личен бизнес или по-свободна работа, която им дава възможност да работят от вкъщи, като алтернатива на офиса и строгите графици – именно появата на детето ги стимулира да започнат да се развиват самостоятелно.
woman.rambler.ru, адаптация Марина Атанасова
Не можете да планирате влюбването, връзката – те ще се случат, когато им дойде времето.
Снимка: Shutterstock
Трябва да сте регистриран потребител за да напишете коментар
Коментари